Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/styrkeblog.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/styrkeblog.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601
Crossfit - Kom igang med Crossfit træning med Styrkeblog.dk

Crossfit

Crossfit og styrketræning

Crossfit er blevet utroligt populært i alle de danske fitness centre, og det er ikke kun på grund af at det er sjovt, det er også utroligt effektivt.

Crossfit er samtidigt utroligt godt hvis du vil forbrænde nogle kalorier, i forhold til andre former for motion, forbrænder du meget godt:

Aktivitet: Kvinde 65 kg. Mand 80 kg.
Løb 715 kcal/time 880 kcal/time
Spinning 650 kcal/time 800 kcal/time
Svømning – brystsvømning 650 kcal/time 800 kcal/time
Crossfit 520 kcal/time 640 kcal/time
Cykling 520 kcal/time 640 kcal/time
Fodbold 455 kcal/time 560 kcal/time
Styrketræning 390 kcal/time 480 kcal/time
Gang 195 kcal/time 240 kcal/time
Yoga 162,5 kcal/time 200 kcal/time

Hvad er crossfit?

Crossfit er træning på højt intensivt niveau – med øvelser, som er naturlige for kroppen. Når man træner crossfit, tager det oftest kun omrking 30 minutter:

  • 15 minutters opvarmning og lette øvelser.
  • 15 minutter med øvelser på høj intensivitet  hvor man ikke holder pauser før man er færdig.

Men formålet ved at træne på denne måde, er at man gerne skulle være fuldstændigt færdig efter at have givet sig selv 100% i de sidste 15 minutter.

Crossfit-træning og styrketræning

Har du planer om at blande crossfit ind i dit styrketræningsprogram, så skal der lidt planlægning til.
Da du helst ikke skal tage ned og smadre dine ben igennem til crossfit mandag, og så planlægge at træne ben tirsdag.

I de fleste centre, følger deres crossfit hold et program. Det vil sige at f.eks. kører middags holdet ben mandag, ryg tirsdag, arme onsdag og måske bryst torsdag.

Derfor skal du tage en snak med din crossfit-træner, og hør personen til hvilke dage man træner hvad, eller hvad der skal trænes næste gang – og derefter planlægge ihvertfald 48 timers pause, inden den samme muskelgruppe trænes igen.

Et andet alternativ, er at tage til crossfit mandag, træne de resterende muskelgrupper tirsdag og onsdag. Holde en pause torsdag, og så starte forfra med crossfit fredag osv.
På den måde, kommer du ikke til at overtræne, samt du får trænet både crossfit og styrketræning hver uge.

Alle kan dyrke Crossfit
Crossfit er for alle – Så din alder, køn og træningserfaring spiller ingen rolle. Crossfit er nemlig naturlige øvelser, hvor du nemt kan skalere på vægten, så den passer lige til dig. Dog kræver Crossfit stadigvæk at man kæmper hårdt igennem programmet, for at opnå det bedste resultat. Man træner som et hold, og ofte i mindre par på 2 og 2, som gør at man kan presse sig selv lige lidt mere.

Eksempler på crossfit-træning:
Jeg har samlet lidt eksempler fra Youtube:

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.9/10 (8 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 4 votes)
Crossfit, 8.9 out of 10 based on 8 ratings