Rygning og styrketræning

Optimer din styrketræning med et rygestop

Rygestop og e-cigaret

Alle der går op i styrketræning, ved, at der er en lang række faktorer, som har indflydelse på opbygningen af muskler. Kost og træning er nogle af de væsentligste elementer, men der er også andre ting, der spiller ind.

Mange opfatter styrketræning og rygning som to separate størrelser, der ikke har noget med hinanden at gøre. Ikke alle ser rygning som en hindring for at opbygge den perfekte krop. Rygning er heller ikke nogen direkte hindring i at opbygge muskler, men for at få det optimale ud af styrketræningen, bør rygning ikke indgå som en del af hverdagen.

De fleste eks-rygere kan skrive under på, at deres rygestop kun har haft en positiv indvirkning på deres krop. Uden tobak vil din træning blive meget lettere og du vil opleve store forandringer på din krop. Ikke-rygere har en lang række fordele i forhold til rygere, hvilket vi skal se nærmere på i det følgende.

Sundhedsmæssige gevinster

Rygning er én af de ting, der bliver forsket rigtig meget i, og vi ved derfor en hel masse om rygningens indvirkning på kroppen. Et rygestop er med til at gavne dit helbred og forlænge din levetid, uanset hvor gammel du er. Kort tid efter du er holdt op med at ryge, vil du opleve helbredsmæssige gevinster. Det er dog først efter ti til femten år, at du mindsker din sygdomsrisiko så meget, at det kan sammenlignes med en person, der ikke ryger.

Efter du har skoddet cigaretterne, får du meget lettere ved at trække vejret, når du styrketræner. Allerede efter tre døgn får du en bedre iltoptagelse og vejrtrækning. I takt med at lungerne begynder at rense sig selv, vil du formentlig i starten opleve hoste. Det er dog kun i den første periode og når du er kommet over den, forsvinder hosten igen.

Et rygestop gør også, at risikoen for blodpropper bliver mindre, og lungerne har nemmere ved at bekæmpe infektioner. Derudover forbedres din frugtbarhed, du vil få en bedre søvn og mindske risikoen for at få kræft.

Hvis du er 30 år, når du lægger tobakken på hylden, får du hele ti år mere at leve i. Er du 40 år, forlænges levetiden med 9 år. En person på 50 år får seks år mere og en person på 60 år får tre ekstra leveår.

Damp hjælper dig på vej

Går du også meget op i din styrketræning, men har du endnu ikke kvittet smøgerne, så kommer her en række råd til, hvordan du får en nemmere vej til et rygestop og dermed får det optimale ud af din styrketræning.

Du har højst sandsynligt hørt om de meget omdiskuterede e-cigaretter, som omdanner væske til damp. De elektroniske cigaretter er et oplagt hjælpemiddel til et rygestop og gør overgangen fra røg til røgfri meget lettere. Hvis du vælger en e-cigaret uden nikotinvæske, undgår du alle de skadelige stoffer, der er i en almindelig cigaret og vil samtidig opleve gevinsterne ved et rygestop.

Din træning bliver meget lettere og du vil få det langt bedre med dig selv og din krop. Så drop alle undskyldningerne og kom i gang med et rygestop. Du vil takke dig selv for det og opnå en større tilfredsstillelse med din styrketræning og din krop.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.4/10 (8 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 5 votes)
Rygning og styrketræning, 8.4 out of 10 based on 8 ratings