Mave træning

Mave træning – Strandløve eller flodhest?

Jeg tror at de fleste vil vælge strandløve..

mavetraening

Men sixpack er ikke noget som du kommer sovende til.(Og heller ikke med en fantastisk ABS Extreme torturmaskine fra TV-shop.)

Det er meget enkelt hvad der skal til, for at få six-pack:

  1. Lav fedtprocent 
  2. Maveøvelser
  3. Ikke overtræne
  4. Tunge sæt
  5. Få musklerne aktiveret

Du må ikke træne mave hver dag! Mange har fået et forkert indtryk af mavetræning. Mavemuskler er lige som kroppens andre muskler – når de har været aktiveret og hårdt belastet(efter træning) skal de have 48 timers restitution. Så hvis du træner mave mandag, skal du først overveje at gøre det igen onsdag.

Mavetræning er et vigtigt element for dig, der gerne vil holde din krop i topform. Du får ikke bare en flad mave, som er flot at se på, dine styrkede muskler i maveområdet støtter hele din krop, så du får en flottere holdning og en stærkere ryg.

De fleste husker sikkert de mere eller mindre effektive mavebøjninger fra skoletiden, men hvis du bare lægger dig ned og tager mavebøjninger i hobetal, kan du ikke være sikker på, om du får noget ud af det, hvis du ikke laver dem rigtigt. Og det ville jo være ærgerligt at bruge tid og kræfter på træning, der ikke gav det optimale.

Træk vejret

En af de vigtigste ting, når du laver maveøvelser, er at trække vejret rigtigt. Det lyder måske lidt mærkeligt, men det virker. Du kan øve dig i den rigtige vejrtrækning allerede inden, du går i gang med at lave mavebøjninger.
Prøv at stille dig på gulvet med let spredte fødder, sæt tungespidsen i ganen og træk vejret dybt. Luften skal fordele sig i lungerne, men når din mave begynder at bevæge sig, skal du koncentrere dig om at spænde op i mavemusklerne.
Det betyder ikke, at du kun skal trække vejret overfladisk i brystkassen, luften skal stadig ned ”i maven”, men dine muskler skal være spændte, sådan at de ikke bare buler udad, når du trækker vejret. På denne måde træner du allerede musklerne, bare ved vejrtrækningen, og når du går i gang med dine maveøvelser, skal du have denne koncentration med dig, så du får mest muligt ud af mavetræningen. Hvis du lukker øjnene, når du træner maven, kan du bedre få dette indre fokus.

Øvelser på bold

Den nyeste forskning inden for mavetræning viser, at de almindelige mavebøjninger slet ikke er det bedste, du kan gøre for din mavetræning. Du skal derimod lave nogle øvelser, hvor du spænder op i hele dit muskelkorset. Til dette formål kan man med stor succes træne med en stor fitnessbold.

Du kan eksempelvis hvile overkroppen på bolden, samtidig med at du holder kroppen rank, som når du laver armbøjninger, og rulle med bolden. Det er en udfoldelse, der kræver lidt øvelse, men når først du har fået styr på at balancere på bolden, vil du opleve, hvor meget mere effektiv netop denne træning kan være. Mavetræning med en bold gør også, at du undgår nakke- og skuldersmerter, som mange får ved forkerte bevægelser i området, hvis deres mavemuskler ikke er så stærke, eller hvis de udfører øvelsen forkert.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.3/10 (6 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Mave træning, 7.3 out of 10 based on 6 ratings