Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/styrkeblog.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/styrkeblog.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601
Ben træning - Guide til ben træning - Styrkeblog.dk

Ben træning

Træning af dine benben-traening

Bentræning er et af de vigtigste områder, som mange desværre vælger fra. Enten fordi de synes, det er hårdt, eller fordi de fokuserer meget på overkroppen eller armene.
For nogle handler den manglende bentræning om, at man ikke vil have større ben. Men hvis man træner resten af kroppen, giver det en langt bedre symmetri, hvis man husker at træne benene med. Derudover giver en meget tunge bentræning et langt højere niveau af både testosteron og væksthormon i timerne efter træningen, der gavner muskeltræningen i kroppen generelt.

For at opnå den maksimale effekt er det vigtigt, at man ikke bare træner, men også overholder hviletider og får nok søvn. Det er en myte, at det er under træningen, man vokser, det foregår i timerne efter, når du hviler eller sover.

Testosteron

Væksthormon og testosteron er som tidligere nævnt afhængigt af den fysiske træning, der udføres. Jo mere man udsætter musklerne for stress via hård træning, jo mere frigives der.  Så når man træner de store muskelgrupper, som for eksempel benene, især forlåret, frigives der mere end ved træning af de små grupper.
Stigningen i testosteron og væksthormon stimulerer muskelvævet til at danne mere protein, og det er på den måde, at musklerne vokser.  Hos mænd udskilles testosteron fra testiklerne, men hos kvinder findes hormonet også. Her udskilles det bare fra binyrebarken i stedet.

Kombineret træning

Det er vigtigt, at du ikke bare træner løs, men overholder dine restitueringsdage. Kroppen har brug for ro til at udføre sine processer, så hvis du belaster den konstant, vil du kun opnå skader og ikke den muskelmasse, du håber på. Hvis du gerne vil bevæge dig på dine restitueringsdage, kan løbetræning være et udmærket alternativ. I løb bruger du ikke de samme muskelfibre, som når du træner dine ben ved øvelser eller i maskinerne i et træningscenter.

Og for dig, der gerne vil træne hver dag, er det en god ide at variere din træning, så du får det optimale ud af den. Uden hviledagene bliver resultatet dårligere. På en god løbetur kan du også opretholde din kondition  og forbrænde fedt, samtidig med at du hviler de muskelgrupper, du normalt giver hård belastning. Og så får du en masse frisk luft samtidig.
Du kan også vælge at svømme, da du her bruger mange muskler og din kondition, men uden at belaste kroppen så hårdt som i en maskine eller ved øvelser.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Ben træning, 7.0 out of 10 based on 3 ratings