BCAA

Hvad er BCAA

BCAA er en forkortelse for Branch Chained Amino Acids, hvilket på dansk kan oversættes med forgrenede aminosyrer. Det findes i mange forskellige eksisterende proteintilskud og organisk i  æg, laks og kylling.

Du kan købe BCAA både i pilleform og som pulver. Jeg foretrækker selv pulver, da jeg aldrig har oplevet produktet i en pilleform som var til at synke. Samtidigt findes pulveret i nogle smagsvarianter som jeg er helt vild med!

bcaa

4 x 500 gr. BCAA

Et billede fra mit seneste indkøb af BCAA fra Bodyman med Cola, Raspberry Soda, Green Apple og Sport Soda smag.

Mine klare favoritter er Cola og Raspberry Soda smagen, men det er rart nok med lidt variation engang imellem.

Hvis du vil læse mere om produktet, eller se indholdet, så klik her

 

 

Fordele ved at bruge BCAA

Ifølge flere eksperter og tests, så skulle BCAA være ekstra godt i kombination med dine diæter.

Fordelen er at du ikke mister så meget muskelmasse, som du ellers ville gøre ved at tabe dig. Samtidigt så er det også et noget mere fedtfattigt proteintilskud end de fleste almindelige proteintilskud.

Hvis du har brug for at gå lidt mere i dybden, så kan du kigge i bunden af denne side, der finder du lidt links til artikler omkring dette.

Hvornår, hvordan og hvor meget?

Hvis du har styr på hvornår og hvordan du skal tage dit almindelige whey-proteinpulver, så kan du faktisk bare skifte dette ud med Aminosyrer/BCAA i stedet.

Dog vil du nok opleve at du løber lidt hurtigere tør for BCAA end du gør med proteinpulver. BCAA er et lidt dyrere produkt end almindeligt proteinpulver, så hvis du ikke har problemer med et for højt indtag af kalorier, så kan du sagtens holde dig til dit almindelige proteinpulver, eller bare blande dine to produkter.

Du kan opnå fordele ved disse tidspunkter:

  • Om morgenen: Aminosyrerne stopper nedbrydningen af muskler fra morgenen
  • Om aftenen før sengetid: Hjælper med at holde dit kortisol niveau nede
  • Imellem måltider: For at holde dit blodsukker og sult nede
  • 30 min. før og efter træning: Den mest brugte løsning, hvor der er fuld fokus på muskelvækst

Tag imellem 3 til 10 gram om dagen hvis du vejer 70 kilo og der under, vejer du over 70 kilo, kan du tage mellem 5 til 15 gram om dagen.
Sørg for at sprede dit indtag over dagen, så får du det bedste udbytte.

 

Kilder:

http://www.bodybuilding.com/fun/bcaas-the-many-benefits-of-amino-acids.html
http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-macro-manager-what-are-the-best-bcaa-food-sources.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
BCAA, 10.0 out of 10 based on 1 rating