Warning: sizeof() [function.sizeof]: Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/styrkeblog.dk/public_html/wp-content/plugins/wordpress-firewall-2/wordpress-firewall-2.php on line 300

Warning: sizeof() [function.sizeof]: Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/styrkeblog.dk/public_html/wp-content/plugins/wordpress-firewall-2/wordpress-firewall-2.php on line 300
Løbeprogram - Kom godt igang med løbetræning på Styrkeblog.dk

Løbeprogram

Find et løbeprogram som passer til dig!

Løb er en af de allerbedste motionsformer til dig, der gerne vil i bedre form, og måske tabe dig lidt. Når du løber, bruger du især de store muskler i benene, og det kræver en masse ilt. Derfor kommer dit hjerte på hårdt arbejde med at transportere blodet rundt i kroppen, og på den måde øges din kondition, samtidig med at du får en god kardio-træning, som ingen træningsmaskine kan slå.
Hvis du aldrig har løbet før, er det vigtigt, at du laver et godt løbeprogram, der er beregnet til en begynder.

Hvis du bare kaster dig ud i at løbe 5 kilometer fra dag 1, kan du risikere, at du løber træt i det efter få gange. For selvom du hurtigt kommer op i bedre form, kan det være hårdt i starten, og dine sener og knogler er længere om at blive stærke nok til den nye belastning. Gå derfor langsomt frem for at undgå skader. Sørg for, at dit løbeprogram har intervaltræning, hvor du skifter mellem løb og gang, så du kan holde til at løbe hele den tur, du har planlagt. Intervaltræningen hjælper også på din forbrænding.

Der findes en del løbeprogrammer, der er skræddersyede til begyndere, der aldrig har løbet før, og hvor man i løbet af ganske få uger kan løbe 5 km i et stræk. Der findes også en del ret gode app’s med løbeprogrammer, hvor man gennem sine høretelefoner bliver guidet til, hvornår man skal løbe, og hvornår man skal gå.

 

Mental sundhed

Stress og press fra hverdagen, job, uddannelse og forventninger fra familie og kærester kan gøre de fleste små-deprimerede. Løb er en fantastisk måde at stresse af på, og tiden er helt din egen, mens du løber. Når vi er stressede, udløses der signalstoffer i hjernen, som fra urtiden var beregnet til at give os kræfter til at flygte eller kæmpe. I den moderne verden sidder vi foran tv’et eller computeren, og stress-hormonerne hober sig derfor i stedet op i kroppen og gør os fysisk utilpasse.

For nogle ender presset med at udløse en depression. Hvis du løber et par gange om ugen, får din krop mulighed for at bruge sig selv, som den er indrettet til. Undersøgelser har ovenikøbet vist, at regelmæssig motion har en lige så høj effekt imod let til middelsvær depression, som antidepressiv medicin har.

De fleste, der løber regelmæssigt, kender også effekten af en god løbetur; man føler sig godt tilpas, er i bedre humør, og dagens stress og jag er lagt på hylden på en helt anden måde, end hvis de 20 minutter var brugt foran tv’et.

 

Udstyr

Når du begynder at løbe, behøver du ikke investere alle dine surt sammensparede kroner på et dyrt løbe-outfit. Løst tøj, der giver dig mulighed for at afgive varme og transporterer sveden, er godt, men allervigtigst er skoene.

Løb kan belaste knæene og ryggen, så sørg for at købe et par gode løbesko med det samme.
Du har sikkert undskyldninger nok for ikke at løbe, og dårlige sko kan hurtigt blive én af dem. Spørg personalet i løbebutikken til råds, de kan hjælpe dig med at finde den rigtige løbesko til din løbestil.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.3/10 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 3 votes)
Løbeprogram, 7.3 out of 10 based on 4 ratings